ImHalal (I’m Halal) is een zoekmachine die een seintje geeft wanneer je zoekopdracht onreine (haram) resultaten genereert. Dus wanneer de nietsvermoedende moslim het woord ‘prostituee’ intikt, gaat het Haram Alarm af zodat hij weet dat zijn zoekopdracht niet halal is geweest.
Maar wie zoekt überhaupt op deze termen? Wanneer je niet weet welke onderwerpen haram zijn, neem je jezelf dan nog wel serieus als moslim? En voor kinderen is er toch davindi?
Maar dit terzijde. Wat mij nog het meest opvalt zijn de belabberde zoekresultaten. Totaal niet relevant en heel veel resultaten in dezelfde categorie. ‘Spreekbeurt’ geeft op nummer 2 en 3 YouTube filmpjes van spreekbeurten weer en verder staan er op de eerste pagina niet alleen niet-Nederlandstalige websites en zelfs snoepfabrikant Look-o-Look.
Ook bij andere zoekopdrachten is het resultaat schrikbarend slecht. Maar waarom ‘vindt’ ImHalal deze websites wel relevant? ImHalal geeft blijkbaar een hoge waarde aan het gebruik van (schrik niet) keywords in de meta tag. Dit wordt door Google juist niet gewaardeerd. Derhalve gebruiken goed geoptimaliseerde websites geen keywords in de meta tag en zijn dan ook niet normaal terug te vinden in ImHalal.
De Look-O-Look website
<meta name="Keywords" content="snoep, kindersnoep, lollie,
lolly, hangzakje, fun, spreekbeurt" />
Geen opmerkingen:
Een reactie posten